Tom Boonen is het gezicht van de nieuwe campagne van Napoleon Sports & Casino over verantwoord spelen
Napoleon Sports & Casino (“Napoleon”) geeft vandaag het startsein van een nieuwe campagne die oproept tot verantwoordelijk online spelen. Voormalig wielerkampioen en huidig autoracer Tom Boonen treedt op als ambassadeur.
De Belgische aanbieder en marktleider van online kansspelen, wil in alle transparantie spreken over de risico’s van online kansspelen en werkt hiervoor samen met ambassadeurs zoals Tom Boonen. Het begin van een boeiend sportseizoen in verschillende sporttakken zoals voetbal, wielrennen en de Olympische Spelen is het ideale moment om een gerichte sensibiliseringscampagne te voeren die aanzet tot controle behouden en hoe omgaan met je limieten. De nieuwe campagne bestaat uit een videospot van 25 seconden die vanaf 7 juni getoond zal worden op Belgische TV-zenders en op de social media kanalen van Napoleon en haar partners.
Problematiek van kansspelen moet bespreekbaar worden
Spanning en entertainment in een veilige, beschermde omgeving. Dat is waar Napoleon Sports & Casino voor staat. Kansspelen moeten entertainend blijven, maar ze mogen nooit uitgroeien tot negatieve of traumatische ervaringen. Uit data afkomstig uit de nationale gezondheidsenquête van Sciensano, blijkt dat de overgrote meerderheid van de Belgische spelers op een verantwoorde en recreatieve manier geniet van online entertainment. Dezelfde enquête toont echter ook dat 0,9% van alle spelers soms problematisch of zelfs risicolvol gedrag vertonen.[1]
“De overgrote meederheid van al onze spelers genieten vandaag op een verantwoorde manier van ons online spelaanbod. Verantwoord online entertainment is een absolute prioriteit voor ons en daarom willen we bij Napoleon onze ogen niet sluiten voor de mogelijke problematiek die zou kunnen optreden wanneer spelers de controle zouden verliezen.” zegt CEO Tim De Borle daarover. “Wij zijn transparant en constructief en willen in dialoog treden. We nemen ook in deze materie ten volle onze verantwoordelijkheid. Daarom nemen we eigen initiatieven zoals deze wijdverspreide tv spot om in alle openheid over deze thema’s te kunnen spreken en iedereen te sensibiliseren over het thema.”
Om het probleem van verslaving, hoe beperkt ook, te voorkomen zet Napoleon Sports & Casino niet enkel in op sensibilisering. Het Aalsterse bedrijf gebruikt ook data en artificial intelligence (AI) om problematisch gedrag te herkennen en op die manier snel te kunnen ingrijpen. Hiervoor integreerde Napoleon Sports & Casino het specifieke softwareprogramma Mentor op haar website. Deze op AI-gebaseerde tool van de Duitse service provider Neccton, is een programma waarmee afwijkend en problematisch speelgedrag opgespoord en begeleid wordt. Een nieuwe en belangrijke stap in de optimale online bescherming van de speler.
Ambassadeur Tom Boonen roept op tot verantwoord spelen in TV-spot
Om de nieuwe campagne rond verantwoord spelen bij het grote publiek te lanceren, heeft Napoleon een video gemaakt waarin Tom Boonen toont hoe hij als professioneel atleet op tijd moet ingrijpen om de controle te kunnen behouden en met succes de finish te bereiken.
Volgens Boonen is de link tussen Napoleon en zijn sportcarrière duidelijk: “Zowel op de fiets als op het racecircuit ben ik altijd tot het uiterste gegaan, maar een goede coureur moet zijn grenzen kennen. Je moet weten wanneer je moet stoppen om jezelf of anderen geen schade te berokkenen. Hetzelfde geldt voor online spelen.”
De gewezen wielerkampioen is al sinds 2019 ambassadeur van Napoleon en benadrukt waar Napoleon als bedrijf voor staat. “Onze ambassadeurs en partners moeten dezelfde waarden uitdragen als ons bedrijf. Tom vertegenwoordigt deze waarden als geen ander: hij is Belg, een doorzetter en heeft steeds de ontembare passie om te winnen, maar hij doet dat altijd op een verantwoorde manier. We zijn zeer blij dat we met hem kunnen samenwerken.” verduidelijkt De Borle het partnerschap. “Bovendien bereiken we met Tom een groot Belgisch publiek via een zeer geliefd sportpersonage.”
De campagne wordt vandaag gelanceerd op de eigen online kanalen van Napoleon. Vanaf 7 juni 2021 zal de spot na 20u te zien zijn op alle zenders van DPG Media, SBS, IP Media, RMB en Transfer.
“Zowel op de fiets als op het racecircuit ben ik altijd tot het uiterste gegaan, maar een goede coureur moet zijn grenzen kennen. Je moet weten wanneer je moet stoppen om jezelf of anderen geen schade te berokkenen. Hetzelfde geldt voor online spelen.” - Tom Boonen